and plant seed for a different way of living.
19.1.–6.2.2022
Filipa César
Binta Diaw
Red Forest
M{if}:s samling Library Chimurenga
Kurator: Giovanna Esposito Yussif
Museum of Impossible Forms aktuella program och forskningsram a sea cannot exist without waves (2021–) är tillägnade de nya internationalismer och transnationella feministiska metodologier som monterar ner arvet från kolonialismen, och har som syfte att föreställa sig och skapa socioekologiska framtider byggda på omsorg och växelverkan. M{if}:s nuvarande programinriktning fokuserar på ökad kunskap om diasporan, på erfarenheter av förflyttning och epistemisk mångfald som nödvändiga förutsättningar för vårt välbefinnande. Utställningen and plant seeds for a different way of living som visas på Titanikpresenterar glimtar av konstnärer och konstkollektiv som engagerar sig i M{if}:s forskningsriktningar, där man utvecklar drömmar, praxis och poetik för att värna om okoloniserade kognitiva områden. Utställningens konstnärer använder även militanta metoder och kontextbaserad kunskap för att söka sociala och miljömässiga förändringar. Konsten är spjutet i deras politiska engagemang och delaktighet i kampen för rättvisa.
* Citat av Robin DG Kelly i verket Uhuru Phalafala, Home Is Where The Music Is, Chimurenga, 2021: “creating a world of pleasure, not just to escape everyday brutalities of capitalism, patriarchy, and white supremacy, but to build a community, establish fellowship, play and laugh and plant seeds for a different way of living.”
Bios:
Filipa César är en konstnär och filmskapare som intresserar sig för dokumentärens fiktiva dimensioner och för den politik och poetik som finns inneboende i den rörliga bilden. Sedan är 2011 har César forskat i Guinea-Bissaus frigörelserörelses fantasivärld [dess riktlinjer för att gestalta världen] och dess kognitiva potential, och vidareutvecklat denna forskning till det pågående kollektiva projektet “Luta ca caba inda”. Verket består av 16millimetersfilm, digitala arkiv, videor, seminarier, visningar, publikationer och kontinuerligt samarbete med konstnärer, teoretiker och aktivister.
Césars genreöverskridande arbetssätt gör att samtida och historisk diskurs förenas i hennes fil- och videoverk, hennes skrivande och publikationer. Hon är särskilt intresserad av militant film och av den rörliga bildens politiska dimension och den teknik som används. Hon var med och startade Mediateca Onshore, ett arkivprojekt och en plats för inhämtande av kunskap med förfäder, natur och människor i Guinea-Bissau. Hon fungerar som professor i film- och videoinspelning vid Merz Academy. César bor och arbetar i Berlin.
Chimurenga är en panafrikansk plattform för litteratur, konst och politik, grundad avNtone Edjaben år 2002. Chimurenga sammanför en myriad av röster från olika håll i Afrika och diasporan, och fungerar på många sätt som innovativ plattform för fria idéer och politiska reflektioner om Afrika, av afrikaner. I produktionen ingår Chimurenga Magazine, en tidskrift för kultur, konst och politik; den kvartalsvis utkommande broadsheet-tidskriften The Chronic; Chimurenga Library – en pågående innovation som handlar om produktion och arkivering och vill ta fram en ny syn på biblioteket; African Cities Reader – en publikation om afrikanskt urbant liv som utkommer vartannat år och Pan African Space Station (PASS) – en webbradiostation och pop-up studio.
Avsikten med verksamheten är inte enbart att producera ny kunskap, utan snarare att ge uttryck för intensiteten i vår värld, ta dessa krafter i besittning och vidta åtgärder. Det har krävt att man tänjt på gränserna, för om vi inte flyttar form och innehåll bortom det som existerar, upprepar vi bara den ursprungliga – koloniserade – formen. Arbetet kräver inte enbart nya frågeställningar, utan också en egen uppsättning verktyg; nya arbetssätt och metoder som gör det möjligt för oss att greppa de linjer av flykt, skörhet och osäkerhet, liksom de av glädje, kreativitet och skönhet som definierar samtida afrikanskt liv. Som Fela enkelt utrycker det: who no know go know.
Binta Diaw är en konstnär som bor och arbetar i Milano, Italien. Diaw är utexaminerad från Accademia di Belle Arti di Brera i Milano och École Supérieure d’Art et Design-Grenoble i Grenoble. Binta Diaws studium av det plastiska tar sig ofta uttryck som installationer av varierande storlek, och ingår i ett filosofiskt reflekterande över de sociala fenomen som definierar dagens värld, bland annat migration, begreppet tillhörighet eller frågan om identitet. Binta Diaw tillför sin forskning energi genom bidrag som rör intersektionalitet och feminism och låter oss på så vis upptäcka flera nivåer av identitet: hennes identitet som svart kvinna i den europeiserade världen, våra identiteter, och identiteterna vid korsvägarna där historierna och geografierna ständigt möts.
Verk av Binta Diaw har visats på följande utställningar: Les Filons Géologiques, Palazzo Accursio (Bologna, 2021); Museo Novecento (Firenze, 2021); Dïà s p o r a, Galerie Cécile Fakhoury, (Abidjan, 2021); School of Water-Mediterranea, Young Artists Biennale (San Marino, 2021); I have this memory, it is not my own, Galerie Cécile Fakhoury (Dakar, 2020); Waves Between Us, Sandretto Re Rebaudengo Foundation (Guarene, 2020); Nero Sangue, MAGA Museum (Gallarate, 2020); In Search of Our Ancestor’s Garden (Milan, 2020); Soil is an Inscribed Body, Savvy Contemporary (Berlin, 2019).
Red Forest är ett kollektiv som blandar forskning, konst, politisk fantasi och sociala handlingar som främjar transformativ rättvisa och ekologisk korrigering. År 2021 tog de initiativ till en interkontinental forskning som fokuserar på beröringspunkter mellan moderna gruvdrifts- och datafieringsprocesser. Red Forest samlar och organiserar sitt arbete så att infrastrukturer av kollektiv växelverkan och ömsesidigt beroende är en verklig potential. Deras forskning bidrar till den Energetiska Materialismens teoretiska ram, med vars hjälp de konceptualiserar brådskande kulturella och sociala processer som anknyter till försvaret av livet och byggandet av en pluralistisk framtid i ett värdigt flöde. Red Forest mobiliseras av David Muñoz Alcántara, Diana McCarty, Mijke van der Drift och Oleksiy Radynski, sedan deras kollektiva arbetssätt kolliderade under tiden som BAK-stipendiater 2019–2020 i Utrecht. Under deras tid med Konestiftelsens Fellowship-program år 2021 inledde de projektet Energetic Materialism Laboratory.
Red Forest är en växande konstellation av konstnärer, aktivister, forskare, medieproducenter, filmmakare, filosofer, pedagoger och tidsresenärer som arbetar med multidisciplinära projekt. De är konstnärliga ledare för den av Goethe-institutet beställda tyska paviljongen vid den 23:e Milanotriennalen 2022.
Museum of Impossible Forms
Museum of Impossible Forms – M{if} är ett kulturcentrum i Gårdsbacka i östra Helsingfors som sammanför sådana grupper och aktörer inom konst- och kulturområdet som tror på att man behöver bygga antikolonialistiska, antipatriarkala och icke fascistiska förbindelser och framtider. Sedan år 2021 fungerar Giovanna Esposito Yussif som M{if}:s konstnärliga ledare.
M{if} slog upp sina dörrar år 2017 och har utvecklats till en dynamiskt öppen plats som omsätter sina dekolonialistiska, queera och intersektionella feministiska värden i praktiken; som heterogen plattform där man behandlar experimentella, marginella och migrerade uttrycksformer, och som ett laboratorium för erfarenheter, kritiskt tänkande och radikal fantasi. Under de senaste fyra åren har M{if} skapat en mängd evenemang och betydande interventioner inom film, performance, musik, spoken word, teori, bildkonst, pedagogik, socialt inriktat arbete och sådant som bygger på aktivism. M{if} har blivit en oersättlig resurs för kunskap om invandring och en bas för samtidskonst och alternativ pedagogik i östra Helsingfors, och sammanför internationella och inhemska sammanslutningar.
