Sheung Yiu | How To See Something Where There Is Nothing
25.3.–17.4.2022
När vi zoomar in på en digital bild kommer vi snart ner på pixelnivå. En pixel är en bit ingenting i färg: den är en uppsättning RGB-värden och gränsen för resolutionsförmågan hos en digital, optisk apparat. Vid den här punkten upphör människans förmåga att se, och i stället börjar en historia om att se någonting där ingenting finns.
Vilken är relationen mellan vad vi ser och vad som finns där? Verken i utställningen registrerar den visuella teknikens utveckling i dialog med vår varseblivning och vår omgivning. Ju mer tekniken utvecklas, desto mer abstrakt blir seendet.
Med utrustning för databehandling, fotografering och hyperspektral avbildning har en grupp forskare försökt utforska gränserna för satellitfotografering i finska skogar. De ”grundsanningar” man får fram genom att på ort och ställe mäta trädens fysiska konstruktion och spektrala egenskaper är experimentella resultat som verifierar prediktionsmodellernas duglighet. Forskarna vill utveckla en förbättrad modell för tolkning av satellitdata, att användas för forskning om fjärranalys. En sådan modell gör det möjligt att urskilja ytans olika egenskaper mer ingående än vad man optiskt kan observera på satellitbilder.
I utställningen väver Yiu samman arkivbilder, dokumentärfotografi, experimentella data och konstverk för att ge betraktaren inblick i de matematiska modeller som ger oss redskap att ”återuppväcka” träd på en tvådimensionell bild. Hans verk betonar det komplicerade med att se och betrakta i algoritmernas tidevarv. Vår förmåga att samla och särskilja information ger oss också kapacitet att återuppväcka ett träd ur en pixel. Ser jag trädet i den stunden? Eller ser jag någonting där ingenting finns?
Sheung Yiu (HK/FI) är en konstnär och forskare som arbetar med bilder. Han är född i Hong Kong och nu bosatt i Helsingfors. I sina verk undersöker Yiu seendet genom algoritmmodeller och meningsskapandet via nätverk av bilder. Till hans forskningsintressen hör analys av den allt större komplexiteten hos datorgenererade bilder (CGI) i dagens digitala kultur. Han ser på fotografi genom en lins av nya medier (new media), skalor och nätverkstänkande.
Med tvärvetenskapligt samarbete som forskningsmetod undersöker hans verk det poetiska och politiska hos CGI, såsom datorseende, datorgrafik och fjärranalys, för att förstå hur det är möjligt att se någonting där ingenting finns; hur man digitaliserar ljus och hur seende blir förutsägelser. Yius verk tar form av fotografier, videor, fotoobjekt, installationer och böcker. Sheung Yiu är doktorand inom ämnet fotografi vid Aalto-universitetet.
