NYTT 2020 c/o Titanik | 28.4.–27.6.2020
28.4.–2.5. Lotta-Lucia Laine, Harri Puro
5.–9.5. Elina Hämäläinen, Ville-Petteri Turkia
12.–16.5. Juuli Kangasniemi, Jani Lamminmäki
19.–23.5. Sini Saarenpää, Siiri Viljakka
26.–30.5. Emilia Asplund, Noora Ojanperä
2.–6.6. Inari Raaterova, Jirko Viljanen
9.–13.6. Appe Leppänen, Salla Sillgren, Rubuzak collective
16.–20.6. Elina Helkala, Sara Vertanen
23.–27.6. Maria Kaisto, Alina MacDonald, Ella Palosaari
Sammanlagt 19 studerande utexamineras som bildkonstnärer i år vid Åbo yrkeshögskolas Konstakademi. Coronapandemin ändrade på planen att arrangera en utställningshelhet av examensarbeten i gallerier i Åbo i mars–april. Samtidigt ändrades även Titaniks planer. Under undantagsförhållanden kändes det viktigt att lyfta fram den lokala konstscenen i Åbo, samt att agera solidariskt. Artes styrelse ville också ta nyttja av Titaniks massiva fönstren och utmärkt läge i mitten av stan vid flera Åbobornas promenadsrutt. Artes styrelse föreslog att utställningen NYTT 2020 kunde få ett nytt hem på Titanik. I Titaniks fönster kan man varje vecka se en ny utställning av fragment av examensarbeten som studeranden som utexamineras i bildkonst gjort.
Tillsammans och ensam
Växelverkan mellan studeranden, lärarna och gästkonstnärer samt andra experter har varit en viktig del av studerandens konstnärliga tillväxt. Bildkonstnär Hertta Kiiski berättar: ”Jag har fått följa med dessa unga konstnärers processer från deras andra studieår. Det är alltid glädjande att se hur fräscha och överraskande – men ändå koncentrerade – verk de har gjort. Intima, intuitiva, känsliga, häftiga, oroliga och roliga. Alla har sitt eget tillvägagångssätt, dessa konstnärer kan inte knippas ihop.”
Dags för fest – Åbo ritskola 190 år
Taina Erävaara, utbildnings- och forskningschef vid Finlands äldsta läroverk som förbered till en examen inom bildkonst konstaterar: ”Åbo ritskola har varit en del av Åbos utveckling till en samtidskonststad i redan 190 år. Den nuvarande och framtida utbildningen inom bildkonst byggs upp i dialog mellan både lärarna och studeranden samt regionala, nationella och internationella kolleger och parter. Detta möjliggörs i till exempel olika nätverk och projekt – såsom de pågående projekten med fokus på att utveckla praxis och pedagogik inom offentlig konst.”