This is How We Walk on the Moon | 30.6.-2.8.2020

30.6.–5.7. Cara Tolmie: My friends could sit upon my breath and I would move, really slow, 2020
7.–12.7. Sepideh Rahaa: The Distance, 2015
14.–19.7. Sorbus: Wild Is The Wind, 2019
21.–26.7. The Miracle Workers Collective: The Killing of Čáhcerávga, 2019
28.7.–2.8. Johanna Billing: This is how we walk on the moon, 2007


Efter den ovanliga våren öppnas Titanik för publiker med en utställning som består av fem enstaka videoverk. Konstnärerna i utställningen är Cara Tolmie, Sepideh Rahaa, Sorbus-kollektiv, The Miracle Workers Collective samt Johanna Billing. Varje verk kan ses på Titanik under var sin vecka, enligt schemat ovanför.

This is How We Walk on the Moon erbjuder en ram där vi kan reflektera vår tillvaro på senare tid. Genom åtskilliga röster bygger utställningen en subtil narrativ kring isolering, längtan samt betydelser av samhörighet och gemenskaplighet. Framförallt strävar utställningen efter att föra fram energier och makt som kan skapas genom kollektiv aktion. Vårens pandemi har inte berört bara hälsoaspekter, utan även ekonomiska, sociala och politiska frågor. I början av sommaren har vi sett hur rasism och andra ojämlika strukturer fortfarande finns och mår bra i vårt samhälle. Världen har förändrats sedan början av året. Och nu förvandlas den aktivt vidare.

Titeln på utställningen, This is How We Walk on the Moon, har lånats från sången skriven av amerikansk musiker och kompositör Arthur Russell (1951–1992). Titeln återkommer i utställningen även i Johanna Billings videoverks ljudlandskap och titel. I utställningen associeras sången med en kollektiv rörelse som riktar framåt. Varje steg för oss framåt, som Russell sjunger.

Utställningen öppnas utan en vernissage på tisdag den 30e juni. Titanik har öppet tis-fre kl. 12–18 samt lör-sön kl. 12–16. Varje verk visas under en vecka på loop. Vid behov begränsar vi antal besökare i videorummet så att alla får uppleva konstverk i rummet tryggt med tanke på ordentliga säkerhetsavstånden.

Varmt välkommen!


Bild: Sepideh Rahaa, The Distance, 2015