ENFLESHED – ELABORATED | 3.–26.9.2021

Yhteistyönä toteutettu näyttely toisin tietämisen ja kokemisen hautomona
Kristiina Koskentolan kanssa Bo Wang, Zoénie Deng, Rick Dolphijn, Stephan Dudeck, Taru Elfving, Fu Xiaodong, Han Xiaohan, Giovanna Esposito Yussif, Jussi Koitela ja German Popov
ENFLESHED – ELABORATED yhdistää mm. Uralin ja Mantšurian perinteistä ja shamanistista musiikkia, teoriaa runoutena, siperialaisia tarinoita, videoita, pohjoiskiinalaista ruokaa, ajatuksia erilaisuudesta ja materiasta, epärationaalisia esineitä ja sisäistä alkemiaa. Enfleshed – Elaborated avautuu yleisölle materialisoituneena ajatuskonstellaationa.
Näyttely tuo yhteen eri alojen ammattilaisia pohtimaan tiedon tuottamisen tapoja sanoin ja kehoin. Nämä yhteen liittyvät ruumiillistumat liikkuvat ajallisuuksien ja tilojen välillä haastaen dualismeja ja perinteisiä käsityksiä subjektiiviudesta. Nykypäivän taloudellisten ja ekologisten kysymysten sekä tiedon ja tieteen valtarakenteiden synnyttämä ristiriita kietoutuu yhteen taikuuden, spekulaation, politiikan ja runouden kanssa. Eri alojen, tiedon tuottamisen lähteiden ja ajallisuuksien kautta näyttely pyrkii synnyttämään keskustelua toisin tietämisestä ja kokemisesta. Erityisesti vallitsevien poliittisten ja kulttuuristen valtarakenteiden keskellä kysymme millä tavoin tieto voisi ruumiillistua ja mitä merkityksiä se voisi välittää ja tuottaa?
Näyttely avautuu Kristiina Koskentolan Flesh and Metal Light and Oil. -videoinstallaation ympärille. Teos pohtii Sisä-Mongolian ja Mantsurian (Pohjois-Kiina) shamanismia suhteessa alueen vakavaan saastumiseen, harvinaismaametalleihin, globaaliin kapitalismiin, sähkömagnetismiin ja taiteilijan omaan kehoon.
Näyttelyn kautta Titanik muuttuu moniaistisesti koettavaksi kokonaisuudeksi valon, mietiskelyn, kriittisyyden ja parantumisen tilana. Näyttely on kolmas osa jatkuvasti muuttuvaa hanketta, jonka eri muodot ovat olleet esillä Amsterdamissa puntWG:ssä syksyllä 2020 ja Suomessa Galleria Sinnessä keväällä 2021.
Kristiina Koskentola on kuvataiteilija. Hän on väitellyt tohtoriksi Lontoon taideyliopistosta Chelsea Collegesta. Vaikka Koskentola asuu Amsterdamissa, hän on talvehtinut Kiinassa yli kymmenen vuoden ajan. Pekingin studion purkamisen jälkeen (2017) hän suuntasi Pohjois-Kiinaan etsimään shamaanien tietoa. Koskentola käyttää työskentelyssään useita välineitä videosta, installaatiosta ja vuorovaikutteisista, performatiivisista projekteista julkaisuihin ja luentoihin. Viimeaikaisissa projekteissaan hän tutkii tiedon tuottamisen tapoja, moniäänistä subjektiviteettia ja toimijuutta (ihmillistä tai ei) usein ”perifeeristen”, henkisten tai unohdettujen ekologioiden kautta. Transkulttuuriset ja monistiset perspektiivit, nekropolitiikka ja rinnakkaiselo ovat hänen eettisesti ja sosiaalipoliittisesti motivoituneen työskentelynsä keskeisiä kysymyksiä.
Näyttelyyn osallistuvat eri alojen ammattilaiset ovat epäinhimillisen ja enemmän kuin inhimillisen, uuden ja vanhan, tutkimiseen omistautuneita maan asukkaita.
Hanketta on tukenut Amsterdam Fund for the Arts, AVEK, Koneen Säätiö, Mondriaan Fund, Suomen kulttuurirahasto, Svenska Kulturfonden
Yhteistyökumppani: Museum of Impossible Forms
On Saturday 11 September Titanik and Museum of Impossible Forms gladly invite you to a joint public program further delving into some of the practices that inform and shape ENFLESHED – ELABORATED through its diverse iterations.
The programme will hybridly manifest via Zoom and live at Titanik gallery starting at 4 pm.
The evening begins with Giovanna Esposito Yussif introducing two special performances by Han Xiaohan and German Popov, who will share their contributions to the heritage of traditional and shamanic music from the Urals and Manchuria through the Internet’s electromagnetic waves. To follow a conversation between Kristiina Koskentola, Rick Dolphijn, and Taru Elfving moderated by Mirjami Shuppert, ending with Northern Chinese style food prepared in Koskentola’s pop-up kitchen Cooking Disorders. For those who can join us in site, the food may be take-away, or you can join us for a gathering on the Aura riverside to enjoy the meal.
To join the event via Zoom kindly send an email to museumofimpossibleforms@gmail.com at the latest by September 10th.
To join the event in Titanik please send an email to signup@titanik.fi
The event is in English.
About the participants:
Han Xiaohan is a Manchu musician and composer of contemporary music that has adopted elements of folk music from Northeast Asia. He is an heir of Manchu ulabun music (an ancient folk art of singing and talking of Manchu heroic legends, which is on the brink of extinction). He graduated as a composition major from the China Central Conservatory of Music and in cultural communication from Lu Xun Academy of Fine Arts.
Rick Dolphijn is a writer and philosopher. He holds an Associate Professorship at Utrecht University and an Honorary Professorship at the University of Hong Kong. He widely published on art, material culture and the history of thought. His new book The Philosophy of Matter: A Meditation is published by Bloomsbury Academic in 2021.
Taru Elfving is a curator and writer focused on nurturing transdisciplinary encounters and site-sensitive artistic enquiries at the intersections of ecological, feminist and decolonial thought. As director of CAA Contemporary Art Archipelago, she is currently leading the research programme Spectres in Change in collaboration with the Archipelago Research Institute on the island of Seili in the Baltic Sea. https://contemporaryartarchipelago.org/
Giovanna Esposito Yussif engages with curatorial praxis and research. Her background is in art history, museology, and critical theory. Giovanna has a long-standing commitment to nondominant praxes, dissentient imaginations, and epistemologies in resistance. She is currently the Artistic Director of Museum of Impossible Forms.
German Popov is a multi-instrumentalist musician, composer, sound artist and researcher. Throughout all of his projects, he works on re-establishing contact with sources and archetypes of modernity. He has been involved in various musical and social events focused on the topic of Central Asia. Under the stage name ‘OMFO’, he published several musical works and soundtracks. His current research is based on combining ancient art forms with novel techno-scientific pursuits and performative concepts.