Natascha Süder Happelmann  | mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin)

12.2.–7.3.2021

Med Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) tar Natascha Süder Happelmann Europas flyktingläger till Titanik. Konstverket ställdes först ut vid Venedigs biennal i 2019 som en storskalig installation som sammanförde olika element: skulpturala, strukturella och ljudelement. Installationen öppnade utrymmet för en omedelbar somatisk upplevelse.

Tribute to Whistle, ett ljudkonstverk installerat som en del av en byggnadsstruktur i Venedig, kan lyssnas i Titanik på vinylplatta. Flerkanalstycket skapades av musiker och kompositörer Jessica Ekomane, Maurice Louca, DJ Marfox, Jako Maron, Tisha Mukarji och Elnaz J Seyedi; alla kommer från olika musikaliska bakgrunder och genrer. Huvudinstrumentets skarpa och skärande ton, visselpipan, bearbetas till en mängd olika rytmer och ljud som har fått sin inspiration från flyktingarnas olika sätt att kommunicera under resan.

Vid sidan av ljudkonstverket, finns tre videoverk som tar åskådaren till Ankersentrum eller Ankerzentren, transitläger för asylsökande i Bayern, genom tomatplantager i Puglia och ett räddningsfartyg i Trapanis tullhamn.

Med utställningen följer publikationen Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin), designad av Maziyar Pahlevan och publicerad av Archive Books (2019).

Kurator: Franciska Zólyom

I samarbete med Goethe-Institut Finnland. Utställningen har fått stöd av Turun Ekotori.

Natascha Süder Happelmann  | mobile Hörstation Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin) | 12.2.–7.3.2021  

Artist talk 
Torsdag den 4 mars 2021 kl. 17:00 
OBS! Artist talk hålls på engelska.

Registrera dig till evenemanget via Zoom: 
https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZ0qc-CrpzgoEtaFAmbBpbZal-HB4xoImr-Q 

Mobile Hörstation Ankersentrum (Surviving in the Ruinous Ruin) –utställningens kurator Franciska Zólyom och ljudkonstnären Jessica Ekomane kommer att diskutera med Titaniks verksamhetsledare Mirjami Schuppert verket Tribute to Whistle, ursprungligen skapat för den tyska paviljongen i Venedigbiennalen 2019.

Foto: Jasper Kettner